Sunday, August 8, 2010

Kembara Isra' dan Mikraj Rasulullah S.A.W




Setiap tahun Panitia Pendidikan Islam akan menganjurkan ceramah sempena memperingati salah satu mukjizat terbesar kepada Nabi Muhammad S.A.W iaitu peristiwa Isra' dan Mikraj.

Peristiwa yang berlaku pada 27 Rejab setahun sebelum hijrah itu. Allah ingin menarik perhatian kita sebagai hambanya bahawa rasulnya yang ummi, akan diajar supaya menjadi guru yang agung kepada seluruh umat manusia hingga akhir zaman.

Pengalaman Baginda Rasulullah menjalani kembara itu dengan melihat berbagai keadaan memberi peringatan kepada seluruh umat supaya taat dan menjalani perintah Allah tanpa ragu-ragu.

Sambutan dibuat pada 11 Julai lalu bermula jam 11.00 pagi dengan objektif berikut:
1. Memberi gambaran gambaran perisriwa Isra' dan Mikraj Rasulullah S.A.W dan pengajaran kepada semua murid.
2. Mendidik jiwa murid supaya istiqamah mencontohi cara Rasulullah S.A.W melakukan ibadah solat dalam kehidupan seharian.
3. Merapatkan ukhuwah islamiah dalam kalangan warga sekolah disamping mewujudkan budaya bekerjasama dan saling membantu bagi menjayakan setiap program sekolah.

Pengisian program ialah :
- Ceramah Peristiwa Isra' dan Mikraj untuk murid-murid Tahap II
- Pertandingan mewarna untuk murid-murid Tahap I

Penceramah jemputan ialah Ustazah Puan Nik Hafizah bt Nik Yaacob, guru motivasi dan pemulihan khas dari Sekolah Kebangsaan Mentuan,Kota Bharu.

Majlis berakhir paja jam 1.00 petang.

No comments:

Post a Comment