Tuesday, December 29, 2009

Tahun 2010- Azam dah harapan...

Setiap kali menjelang tahun baru ( Kel: naqnaq tahun )..pasti kita memikirkan apa azam untuk dicapai pada tahun mendatang.Kemudian kita merenung kembali 2009 yang hampir ditinggalkan,dah tercapai ke belum? Ada setengah orang pula tak kisah pun,capai ke tidak...remaja kata; "redah je.."

Yang utama kita harus sentiasa bersyukur dengan nikmat umur yang diberi untuk kita terus mengerjakan yang disuruh serta meninggalkan yang dilarang. Kemudian nikmat kesihatan,rezeki yang halal,masa yang afdal,ketenteraman,kemuliaan dan bermacam nikmat lagi. Alhamdulillah.

Kini kita dah pun jelas dengan azam kita. Sebagai penjawat awam,azam dan harapan kita hendaklah selari dengan saranan Perdana Menteri;"Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan".Tidak perlu menzahirkan azam yang bombastik dan 'sophisticated' sebaliknya realiti yang mampu dicapai.

Azam sebagai guru?? Saya sarankan agar azam tuan/puan biarlah selari dengan NKRA dan KPI kementerian dan jabatan. Yang paling utama ialah LINUS (Literasi dan Numerasi Sifar). Sama-samalah kita minimakan yang buta 2M atau 3M. Bila kadar buta ini minima tentu kerja buat kita akan mudah dan KPI akan tercapai.

Ayuh kita bulatkan tekad dan mulakan tahun baru ini dengan nawaitu yang paling murni.
Ketepikan prasangka buruk dan cantas segera jika ada rasa negatif dalam pemikiran masing-masing,tegur menegurlah secara berhikmah dan berhemah dengan niat yang ikhlas untuk meninggikan martabat kita semua.InsyaAllah kita mampu merealisasikan azam kita dan meletakkan SKGD sebaris dengan sekolah prestasi tinggi yang lain.

No comments:

Post a Comment