Friday, December 18, 2009

Tunggu saat akhir...

Pejam celik....pejam celik..dah seminggu kedai sekolah beroperasi.
Mengikut cikgu yang bertugas kat situ," tak berbaloi,boss". Kenapa??? "Sambutan kurang..."keluh mereka."Ibubapa nak tunggu saat akhir kot,baru nak buat berebut dan berpusu ke kedai sekolah".

Berdasarkan kutipan yang dapat sehingga petang khamis(semalam)hanya lebih kurang 3oo murid sahaja yang sudah membeli buku tulis. Maknanya lebih 500 orang lagi yang menuggu masa nak serbu kedai sekolah pada saat akhir.Kesianlah kat cikgu dalam kedai tu....mengorbankan hari cuti semata-mata membantu melicinkan urusan pembelian buku.

" Cikgu,ambo nak beli kat mydin,buleh tak?,tanya ibubapa.
" Pihak sekolah ada peraturan seragam kak..abang.Kita bukan jual buku ini kerana nak buat untung besar. Kita nak murid-murid ni kenal identiti sekolah,bangga dengan sekolah. Lagi pun banding pula kualiti kertas tu.." jawab saya.
Saya bercerita panjang,"pernah satu masa saya melihat kemalangan melibatkan murid sekolah.Lalu saya berhenti untuk membantu.Saya buka beg murid tersebut untuk memastikan murid sekolah mana...ya lah tak kan nak tanya murid yang koma tu.."
Nasib baik ada buku tulis sekolah. Dapat juga saya menghubungi cikgu mereka untuk membantu menghubungi ibubapa.

Jangan berkira sangatlah.... Kalau kedai ada untung pun,akhirnya disalurkan kepada kebajikan anak-anak kita pula.
Akhir kalam,minggu depan ada seminggu lagi kedai beroperasi,jomlah kita bereskan urusan buku tulis anak-anak. 2 Januari,2010 kedai tak akan dibuka.Cikgu-cikgu pun ada anak untuk diuruskan pendaftaran juga.
Manakala esoknya ( 3 Januari,2010 ) merupakan hari pertama persekolahan. Kita jangan sibuk nak beli buku pula....

1 comment: