Monday, November 16, 2009

Majlis Khatam Al Quran 2009

Panitia Agama Islam dengan kerjasama Unit J-Qaf dan Unit KAFA(Kelas Agama dan Fardu Ain)telah berjaya mengadakan majlis tersebut pada 16 November,2009 di Dewan Wawasan Sek.Keb.Gong Dermin. Majlis dimulakan pada jam 11.00 pagi.Tema majlis ini ialah " Al-Quran Pemangkin Insan Berwawasan Dunia dan Akhirat"

Tuan Haji Ab Ghaffar bin Mat Hussin ( Guru KAFA / Imam Muda Mukim Mentuan ) telah diberi tanggungjawab sebagai Khalifah pada majlis tersebut.
Seramai 97 orang murid telah pun khatam Al-Quran pada tahun ini.Mereka terdiri dari murid-murid Tahun 2 hingga 6.

Guru Besar semasa membuat ucaputama telah mengucapkan tahniah dan syabas kepada murid berkenaan dan juga pihak panitia.Beliau menegaskan bahawa menjadi tanggungjawab seorang muslim untuk khatam A-Quran sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

En.Nawi juga mengimbau kenangan semasa beliau masih di sekolah rendah yang sentiasa berazam untuk khatam Al-Quran sebelum masuk persekolahan menengah.Beliau menceritakan bagaimana usaha belajar Al-Quran tanpa mengira masa tambahan pula disiplin ayahnda dan bondanya yang akan merotan jika tidak 'mengaji'.Alhamdulillah beliau berjaya khatam sebanyak dua kali semasa di peringkat umur sekolah rendah.

Beliau juga menetapkan KPI untuk panitia Pendidikan Agama Islam,J-Qaf dan KAFA supaya seramai 50% murid akan khatam pada tahun 2010.Mereka mesti meletakkan agenda ini dalam perancangan strategik unit berkenaan.

Guru Besar juga hairan dengan bilangan murid khatam yang sepatutnya lebih banyak memandangkan sekolah ini berada berhampiran dengan pondok ( Pusat Pengajian Pondok Pasir Tumboh ). Ibubapa diminta merenung kembali peranan mereka dan tidak meletakkan tanggungjawab ini kepada sekolah sahaja.

Akhir sekali beliau menyeru murid-murid supaya ' ngaji dan namat' sebelum masuk sekolah menengah.




No comments:

Post a Comment