Saturday, November 21, 2009

UPSR 09: Pencapaian 5A Meningkat


Keputusan UPSR tahun ini kembali meningkat. Seramai 25 orang calun telah berjaya mencapai 5A dan peratus kelulusan am ialah 73.7%. Manakala pencapaian 4A ialah 17 orang. Seramai 152 orang calun telah menduduki peperiksaan tahun ini.

Guru Besar dalam ucapan semasa mengumumkan keputusan pada Khamis lalu mengucapkan syukur dan syabas kepada murid yang berjaya. Beliau juga turut merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang memberikan kerjasama dan sokongan kepada semua program yang dilaksanakan terutama kepada guru-guru tahun 6 yang banyak membuat pengorbanan bagi meletakkan sekolah sebaris dengan sekolah cemerlang lain.

Berbagai program telah dilaksanakan seperti Kelas Serambi,Kelas Intensif Hujung Minggu ( Sains dan Bahasa Inggeris ),Kelas Tuisyen Malam,Kem Motivasi,Permuafakatan Ibubapa dan Sekolah,Seminar Teknik Menjawab Soalan,Gerak Gempur Soalan Lepas,Solat Hajat Murid,Solat Hajat Ibubapa,Insentif Ujian Bulanan oleh JK Peningkatan UPSR dan Kedai Sekolah dan beberapa program lain adalah antara penyumbang kejayaan ini.

Walaupun pencapaian ini gagal menepati sasaran sebenar (40 orang 5A),pihak sekolah berpuashati dan berazam untuk membuat peningkatan yang lebih besar pada UPSR 2010. Segala program ini akan diteruskan dengan membuat sedikit penambahbaikan.
Guru Besar juga menegaskan bahawa semua pihak tidak boleh menjadikan sekolah pinggir bandar sebagai alasan untuk tidak cemerlang kerana banyak sekolah luar bandar lain menunjukkan peningkatan yang ketara.

Beliau juga menasihat murid-murid yang tidak mencapai 5A agar tidak kecewa dan keputusan hari ini bukan bermakna kegagalan pada masa hadapan. Kuatkan azam dan usaha untuk membaiki presatsi masing-masing.Contohilah disiplin dan semangat belajar mereka ini.

No comments:

Post a Comment